Vår historie

Adaptive-familien består av en gruppe firmaer med ulik spisskompetanse som utfyller hverandre.

Adaptive Media

Noen ganger er man på rett sted til rett tid. Det var Einar Breen, da han i 2008 befant seg i Londons gater mens den amerikanske økonomien stupe i asfalten på andre siden av Atlanterhavet. I kjølvannet av finanskrisen kom han i kontakt med New York-baserte Ashley Heather, og snart var de partnere i reklamebyrået som gjennom utvikling av egne programvarer, samt film- og fototjenester, hjalp amerikanske kunder med sårt trengte kostnadsreduksjoner ved å ta steget over til sosial markedsføring.

Da motehuset Henri Bendel, kjent fra TV-serien Gossip Girl, arrangerte åpen casting i butikkvinduet som ble streamet til skjermer i N.Y. og L.A. samt i sosiale medier, var det Adaptive Media som sto bak den tekniske løsningen. Og da Snoop Dog skulle integrere nettbutikk i Facebook-siden sin for å selge parfymer, var det Adaptive Media som ble hentet inn. Verdens mest eksklusive smykkedesigner Harry Winston stolte også på det norsk-amerikanske byrået, da de ville sette opp nye nettsider i Kina, USA og flere andre store markeder. Adaptive Media utviklet i tillegg et bookingsystem som gjorde det mulig for kunder å booke private shoppingavtaler direkte i butikken.

En vårdag i 2013 ble flere møtelokaler rundt Time Square leid ut og gjort om til fotostudioer. Anledningen var et oppdrag Adaptive Media hadde for en TV-kanal, som ønsket fokus på ”vennskap”. Forbipasserende venner ble invitert inn i studioene og fotografert. Bildene ble streamet direkte til Internett og skjermene på Times Square – verdens mest kjente og kostbare reklameskjermer.

Siden 2008 har det økonomiske landskapet endret seg mye både i USA og Norge. Fortsatt leverer Adaptive Media software- og reklametjenester til både reklamebyråer og direkte til kunder internasjonalt. I dag vokser kundeportefølje stadig med nye, spennende navn innen livsstilssegmentet, hovedsakelig mote, skjønnhet, luksusprodukter, klær, sko, parfyme smykker og sminke.

Einar Breen

Einar Breen


Adaptive Media Norway

Det er en tid for alt, og i 2015 flyttet Einar Breen hovedkontoret tilbake til Norge. Her tok han opp kontakten med en tidligere bekjent: foto- og videoekspert Hans Otto Nesbø, som nå samarbeidet med redaktør og forfatter Annette Münch.

Også Adam Koncz, som hadde jobbet for Adaptive Media i London siden 2005, valgte å flytte med familien til Norge. Som programmerer har Adam har 18 års erfaring med Javacript og HTML, samt C# og NodeJS. Han har også god kunnskap innen 3D-modellering, animert reklame, e-learning framework, samt filmredigering og postproduksjon.

Sammen tar disse fire nå historien ett steg videre idet Adaptive Media Norway satser for fullt på storytelling i alle former.

Byrået retter seg mot kunder som ønsker et elegant, delikat og moderne uttrykk på markedskommunikasjonen, og tør faktisk å gå så langt som å kalle seg ”spesialister på livsstil og dagdrømmer-segmentet”. Adaptive Media Norge jobber med en frisk og original bruk av foto, film og andre digitale virkemidler som bidrar til å gi tradisjonelle kampanjesider og produkter en spennende touch.

Annette MÜnch

Annette MÜnch

Hans Otto Nesbø

Hans Otto Nesbø

Adam Koncz

Adam Koncz


Adaptive Media India

De beste historiene tar oss steder vi aldri før har vært. I 2008 jobbet Einar i hovedsak for det amerikanske markedet. I forbindelse med utvikling av programvare kom han i prat med en investor som viste seg å eie et datterselskap i India. Kort tid etter satt han på flyet til verdens mest befolkede land, kjent for Bollywood, smakfulle krydderblandinger og livlige basarer. Syv måneder tilbragte han i India, og i løpet av denne perioden bygde han opp et utviklingsteam og startet Adaptive Media i India sammen med partneren Kasamuthu Bala.

I dag tar byrået seg i hovedsak av Adaptive Medias utvikling av software og mobilapps for iOS og Android, testing av apps og adaptive websider, samt implementering av design, redigering og retusjtjenester.

Adaptive Media i India jobber i tillegg også mot kunder i Midtøsten, og bistår med markedsføring mot Vesten.