Det var en gang en suksessformel …

Storytelling innen content marketing handler ikke om å fortelle komplette historier fra start til slutt, men om å beherske fortellerens ulike verktøy og virkemidler, og bruke dem riktig.

Annette Münch vant i 2014 Brageprisen for sin roman “Badboy: Steroid”. Hun har utgitt ytterligere tre bøker på Cappelen Damm, og vunnet Kulturdepartementets Debutantpris (2006) samt blitt tildelt Bokhandelens stipend (2010). De siste årene har hun holdt over 300 foredrag om forfatterskapet sitt, og skrivekurs for barn, ungdom og voksne.
Storytelling is the most powefull way to put ideas into the world today.
— Robert McKee
Når en mor i det gamle Egypt fortalte historier til barna sine, og en cowboy fortalte vitser i Det ville vesten, brukte de mange av de samme fortellerteknikkene – bevisst eller ubevisst. Historiefortelling følger en eldgammelt struktur som har gledet og engasjert mennesker i årtusner. Dette gjelder alt fra korte vitser til større litterære verk, og mye er uavhengig av kultur og tidsepoke. For selv om omgivelsene rundt mennesker har gjennomgått store forandringer gjennom århundrende, er det likevel noe inni oss som alltid har vært og alltid forbli det samme. Enkelte spørsmål fulgt oss gjennom hele menneskehetens historie: Hvem er jeg? Hvor kom jeg fra? Hva skjer etter døden? Hva er godt, og hva er ondt? Er jeg normal? Er jeg god nok? Og hvor lenge har ikke mennesker ønsket kjærlighet, vennskap, omsorg, trygghet og annerkjennelse?

Steven Speilbergs læremester

I boken “The Hero With a Thousand Faces” sorterte og strukturerte Joseph Campell fortellerteknikker som er blitt brukt av mennesker siden tidenes morgen. Formelene han konkluderte med, er i ettertid tatt i bruk av utallige dramatikkere, forfattere og manusforfattere. George Lucas og Steven Spielberg er blant Hollywood-heltene som har fortalt at de har hentet inspirasjon fra Campbell.

Fra å hate til å elske

Christoper Vogler tok Campells arbeide ett steg videre i boken “The Writer’s Journey”, hvor han tok utgangspunkt i at heltens historie alltid handler om en reise. Ikke nødvendigvis fra et geografisk sted til et annet, men fra et utgangspunkt til et annet. Ikke bare fører historien til at noe i heltens verden endrer seg – helten må også utvikle seg. Fra svak til sterk, fra å hate til å elske, fra uvitenhet til klokhet … For på tross av biljakter og eksploderende bygninger, er det alltid den indre, emosjonelle reisen som berører og hekter mottageren aller mest, mener han. Her er noen andre viktige stikkord fra Joseph og Christophers arbeider:
  • En god historie har en hovedperson som opplever en endring, slik at verden går ut av balanse.
  • Hovedpersonen må ville noe, på et indre og/eller ytre plan. Som oftest ønsker hun å få verden tilbake i balanse.
  • Konflikter! Hvem vil det motsatte av hovedpersonen?
  • Hovedpersonen må møte motgang. Mye motgang!
  • Noe veldig viktig må stå på spill.
  • Hovedpersonen tvinges til å gå inn i det ukjente, og møte sin største frykt ansikt til ansikt.
  • Underveis i fortellingen brukes gjerne virkemidler som frempek, metaforer, ulik rytme, med mer.

Kort kan være godt

En god historie behøver naturligvis ikke inneholde alle disse elementene. Noen ganger kan en gripende historie fortelles med tre setninger. Legger vi til et bilde eller en video, kan plutselig budskapet bli betydelig mye større og rikere. I mange tilfeller handler det bare om å skape en stemning; å åpne opp for en historie. Resten tar ofte form i mottagerens egen fantasi.

Den viktige troverdigheten

Uansett om historien er fantasy, science fiction eller hundre prosent realistisk, må universet være troverdig fremstilt. Kjenner vi oss ikke igjen i karakterenes handlinger, tanker og følelser, vil det redusere interessen vår av å bli med på reisen betydelig. Skaper du derimot en dør inn til en troverdig verden, kan du være sikker på at leseren vil ønske å bli med deg inn.

Gode historier varer evig

Å fortelle en god historie kan både anses som et håndverk og en kunst. Uansett får storytelling som fagfelt overraskende lite fokus i samtalene og debattene rundt content marketing i dag. Èn ting er sikkert; historier kan engasjere og beveger oss. De har preget hverdagen og handlingene våre i flere århundrer før Adwords og SEO så dagens lys. Og de gode historiene vil fortsette å gjøre det, også i århundrene som kommer.

Tagger:, , , , , ,